

Volkswagen arabalarının tarihi, ilk kullanımı, nasıl imalata başlandı
1900 yilinda , paris fuarinda büyük ilgi kazanan ve elektrikle çalisan lohner-porsche elektorchaise diye anilan aracin, dizayn ve imaline yardimci olan dr. ferdinand porsche`nin o tarihe kadar, normal çalisan sinif insanlar için mükemmel bir araba dizayn edip imalatini yapmak, her zaman için en büyük amaci olmustu.
dr. porsche, kendi ekonomik aracini yaratmak için, sürekli olarak yaninda çalisanlarin, kendisine destek vermelerini saglamak amaciyla, onlarin ilgisini hep bu konuya çekmeye çalismisti. fakat, sürekli olarak inatçi idare tarafindan geri çevrilmesi ve kötü sansindan dolayi, bunu gerçeklestirememisti. birkaç kez bu rüyasini gerçeklestirmeye çok yaklasmisti ki, bu sefer de almanya`nin sallanan ekonomisine maglup oldu.
fakat bu sefer her sey daha farkli idi. ona yardim eden avusturya`li bir arkadasi vardi. öyle bir arkadas ki ona bütün alman halki güvenecekti. bu sefer dr. porsche`nin amaci gerçeklesebilirdi. kitle halindeki sivil araçlarin (veya muhtemelen askeri araçlar) seyahat etmeleri için, basbakan tarafindan yaptirilan otobanlari, artik alman halkininda kullanma olanagi dogabilirdi.
dr. porsche ve adolf hitler arasinda yapilan birçok toplanti esnasinda, yeni halk arabasi (volkswagen) ile ilgili fikir alis verisleri yer aldi.22 haziran 1934`de bir kontrat imzalandi. noktali çizginin üzerini imzalamak kolay tarafiydi. hemen almanya`nin yeni liderine uygun yeni bir araç yaratmak için ciddi çalismalar basladi.
her zaman ekonomik bir araba imal etme isteginde olan porsche, daha önceki çizim ve fikirlerine dönebilecekti. bu tamamiyle yeni bir baslangiç olacak degildi. bu projenin en zor tarafi, maliyeti çok düsük tutabilmekti. hitler bu arabanin her alman vatandasinin alabilecegi kadar ucuz olmasini emretmisti, ortalam 900 reichsmark (o zamanin alman para birimi).
bu projenin maliyetini, belirlenen degerde tutabilmek için, porsche stuttgart`taki evinin garajini atölye olarak kullandi. ilk prototipi imal etmek için, gerekli makineleri monte etti. bir arabanin kalbi ve ruhu motorudur ve bu yeni aracin, gelistirilmesindeki en önemli etken de maliyet idi. böylece çesitli dizaynlar denenerek, su veya bu nedenlerden dolayi terkedildi. ilk prototip v1 sedan (kasa peutter coachbuilder) ve v2 cabriolet (kasa dravz coachbuilder) modellerinde çesitli motor tipleri denendi. bunlar iki silindir-iki zamanli, iki silindir-karsilikli-dört zamanli, üç silindir ve dört silindir-karsilikli-dört zamanli modeller idi. bütün bu modeller, ya maliyeti yüksek veya güvenirsiz oldu.
Neticede, Porsche Mühendislik firmasinda çalisan Avusturya`li Franz Xaver Reimspiess`in dizayni olan dört silindir- karsilikli -dört zamanli motor ölçülere oturdu. Hatta Reimspiess bu dizaynindan ötürü, Porsche tarafindan 100 Reichsmark ile ödüllendirilmistir. Bugün hala daha kullanilan orijinal VW ambleminin dizaynindan dolayi, 100 Reichsmark tutarinda bir ödül daha almisti.Inanmasi zor fakat hergün milyonlarca kullanilan, meshur dört silindirli VW motoru, Reimspiess tarafindan ilk olarak 1934 yilinda dizayn edilmisti. Bu ilk modeller sadece 22 beygir gücünde ve 984 cc idi. 1936 yilinda prototip V3 serisi araçlarda kullanilan bu motorlar ile saatte 64 mil hiz yapilabiliyordu. Prototip V3 serisinin kasalari, Almanya`nin Stutgart kentindeki Daimler Benz firmasi tarafindan imal edilmisti.VW30 serisi, bir sonraki filonun yol göstericisi olarak imal edildi. yine bu serinin kasasida, Deimler-Benz tarafindan imal edilmistir. Bu seride, yine ayni 22 beygirlik motorlar kullanildi. Bu imalat ve test süresinde gizlilik gerektiginden bu araçlar, sadece Alman SS subaylari tarafindan test ediliyordu. Her araç, test sirasinda uzun bir yol sürüsüne tabi tutuldu (ortalama 50.000 mil) ve her bir araç, çok iyi birer imalat olduklarini kanitladilar.
VW36 serisi ile kapasite 1 cc artirilarak 985 cc ye çikartildi ve yapilan tadilat ile de sogutma sistemi gelistirildi. Bu Reutter kasali VW36 serisinin 65 mil saatte hiz yapmasina imkan tanidi. ikiye bölünmüs arka cam modeli de bu kasa dizaynina eklenmistir. Porsche`nin Amerikan otomobil imalat metodunu arastirmak için yaptigi Amerika seyahatinden sonra, yeni menteseli kapi sistemi (önceleri geriye dogru açilan kapilar) uygulandi. Bagaja ve benzin deposuna daha kolay ulasilmasi için, ön kaput aracin ön kismina kadar gelen bir uzunluga getirildi.
Yeni halk arabasini, herkesin alabilmesine imkan tanimak fikrine bagli kalinarak, bir tasarruf plani düzenlendi. Bu plana göre, bu program için imza atmis olan herkes, her bir pulu 5 Richsmark tutarinda olan 50 pulluk tasarruf defteri aldi. Bu programin kurallarina göre, haftada en az bir pul satin alinarak bu deftere yapistirmak gerekiyordu. Toplam degeri ortalama 990 Reichsmark olan bes defteri pullar ile dolduran bir tasarrufçu, Volkswagen fabrikasina gidip aracini teslim alma hakki kazanacakti. Fakat bu program ikinci dünya savasi nedeniyle iptal edildi.
Hitler, bu araçlarin imalatini erken bir zamanda baslayacagi propagandasini sürdürmeyi devam etti. Fakat kendisinin dünyayi fethetme arzusu içinde oldugunu ve halkin araçlari için beklemesi gerektigini belirtmeyi, ne yazik ki unuttu.
26 Mayis 1938`de Volkswagen fabrikasinin temeli atildi. Ve imalat 1940`da muharebe tipi araçlar ile basladi. Genellikle bu imalat Kubelwagen (Alman Jeep`i ) idi. 1943`de bu Alman Jeepleri için daha fazla güce ihtiyaç duyuldu. Motor kapasitesi 25 beygirlik güç veren 1131 cc`ye çikarildi. Bu motor 1953`e kadar bütün Volkswagen`lerde kullanildi.
Savas 1945`de sona erdirildi. Fakat Wolfsburg`daki Volkswagen fabrikasinda büyük hasar vardi. Müttefiklerin bombardimani sirasinda, fabrikanin üçte ikisi yikilmisti. Sans eseri fabrika Ingiliz isgal bölgesi içinde idi ve tamir edildi. Müttefiklerin acilen tamir edilmis ikmal araçlarina ihtiyaci vardi. Buhizmeti Volkswagen fabrikasi gerçeklestirdi. Ayrica müttefik ordularinin, personel tasima ve barisi korumalari için daha çok araca ihtiyaçlari vardi. Albay Hirst bu fabrikayi çalistirip, yapabilecek kadar araç imal etmeyi önerdi. Böylece ise ve yiyecege çok ihtiyaci olan Alman vatandaslarina, bir olanak saglanacakti. Böyle yapmak ile harabeler içindeki Wolfsburg sehri yeniden dogdu ve bir zamanlar komik görüntüsü yüzünden ona gülünüp küçümsenen bu araba, kendi erdemleri ile dünyayi fethetmey çikti. Bu hikaye bir masal gibi gelir, fakat oldukça gerçektir.
1948`de Ingiltere, fabrikayi tekrar Almanya`ya tahsis etti. Fabrikanin yönetimine Heinz Nordhoff getirildi. Heinz, sadece Alman halki için degil, bütün Dünya için kaliteli ve uygun maliyetteki bu arabanin üretimine büyük hiz verdi.
Hollandali bir Volkswagen acenti olan, Ben Pon 1949 yili baslarinda, Heinz Nordoff tarafindan Amerika’ya göderildi. Pon’un görevi Volkswagen için Amerika’da bir pazar aramakti. Pon Amerika’ya 1948 imalati bir de Volkswagen götürmüstü. Birçok otomobil acentesine yapilan ziyaretlerden sonra geri çevrilen Pon, otel masraflarini ödeyebilmek için Volkswagen’i satip geri döndü. 1949 yili sonlarinda Heinz birde kendisi denemek için Amerika’ya gitti. Bu sefer Heinz sadece fotograflar ve çizimler götürdü. Neticede Max Hoffman isimli büyük bir otomobil acentini, Volkswagen’i de listesine eklemeye ikna etti. Böylece artik Volkswagen’de Amerikan otomobil piyasasina girdi.
1954,de motor kapasitesi 1192 cc’ye, beygir gücüde 30′a çikarildi. 1954 sonlarina dogru motorun sikistirma orani artirilarak 36 beygirlik güç elde edildi. 36 beygirlik versiyon 1960 yilina kadar kullanildi. Volkswagen’i güçsüz bulan müsterilerin istekleri dogrultusunda, 1961 de motor yine sikistirma oranini artirmanin yaninda, yapilan bazi degisiklikler ile 40 beygire çikartildi. 1966 yilinda 1300 VW (1285 cc) 50 beygir gücü ile tanitildi. 1967′de motor kapasitesi ve beygir gücü, bir kez daha artirildi. Bu sefer 1493 cc olan motor 53 beygir güç veriyordu. Ayni yil elektrik sistemi’de, 12 volt’a çikarildi. Motor kapasitesi birkaç yil ayni kaldiktan sonra, 1585 cc ve 57 beygirlik motor tanitildi.
1956 yilinda Amerika’da EMPI isimli bir firma, Volkswagen’in görünümünü degistirmek ve motorunu güçlendirmek için bazi aksesuar ve motor kit’leri üretti. 1975′de ise içerigi sadece Volkswagen’ler olan Dune Buggies and Hot VWs isimli dergi, Subat sayisinda “Californian Look” veya kisaca “Cal Look” denen bu tip Volkswagen’lere genis yer verdi. Cal Look Volkswagen’lerin özelligi ise, tüm nikelajlarin sökülmesi (tamponlar dahil), Volkswagen’in 3- 3 1/2 inç alçaltilip BRM model jant takilip, motorun güçlendirilmesi idi. Derginin bu sayisindan sonra ucuz, saglam ve ekonomik olan Volkswagen’i tercih eden kolej ögrencileri arasinda, bu Cal Look stili çok tutuldu. Böylece Kaliforniya’dan tüm Amerika’ya ve oradanda tüm dünya’ya bu akim yayildi. Bu akimin yayilmasi neticesiyle, basta Kaliforniya’da olmak üzere, birçok yan sanayi firmasi, Volkswagen’ler için aksesuar ve motoru güçlendirmek için, birçok yüksek performans yedek parçalari üretmeye basladi. Günümüzde bu yüksek performans parçalar kullanilarak VW motorundan 600 beygirlik güç almak dahi mümkün oldu.
0 yorum:
Yorum Gönder